Howard Rheingold
VIRTUÁLIS
KÖZÖSSÉGEK
Új közösségek formálódnak egymástól
távol élő emberek között a világot behálózó réz- és optikai vezetékeken
keresztül. Tagjaik információkat cserélnek egymással, üzleteket kötnek.
Néha barátságok is szövődnek a számítógépek képernyőin megjelenő szavak
segítségével.
Mivel író vagyok, napjaimat
régebben egyedül töltöttem a szobámban, írógépem, szavaim és gondolataim
társaságában. Időnként kimerészkedtem, hogy interjút készítsek emberekkel,
vagy hogy információkat szerezzek. Munka után újra bekapcsolódtam az emberek
közösségébe, mely a szomszédokat, a családomat, személyes és szakmai ismerőseimet
jelenti. De munkám során elszigetelt és magányos maradtam, mivel nem nyílt
lehetőségem arra, hogy barátaim és kollégáim körét bővítsem.
Az utóbbi két év során azonban
elkezdtem részt venni egy olyan széles körű, intellektuálisan élénkítő,
szakmailag is hasznos és gyakran erős érzelmi töltésű kapcsolatrendszerben,
amelyben néhány tucat barátot és kollégák százait ismertem meg. Továbbra
is a szobámban töltöm napjaimat, fizikailag elszigetelten. Gondolatilag
azonban összeköttetésben a világ sokféle táján élő hasonlóan (és kevésbé
hasonlóan) gondolkodó emberekkel: ez az én virtuális közösségem. Egy komputer
és egy modem segítségével bárki csatlakozhat hozzánk; mindenkit szívesen
látunk.
Közös érdeklődés
A virtuális közösség olyan
emberek csoportját jelenti, akik lehet, hogy személyesen is ismerik egymást,
de alapvetően komputer-hálózatok segítségével gondolatcserék során érintkeznek
egymással. Mint bármely más közösségben, az emberek itt is egy bizonyos
(nem túl kötött) "társadalmi szerződés" alapján érintkeznek egymással,
és bizonyos mértékig közös (bár több mindenre kiterjedő) az érdeklődési
körük. Az ilyen közösségnek általában földrajzilag meghatározott lokális
központja, fókusza van, de gyakran távolabbi területekkel is vannak kapcsolatai.
Annak a virtuális közösségnek, amelynek tagja vagyok, a The Whole Earth
'Lectronic Link (rövidítve: The WELL)-nek, helyi fókusza a San Franciscó-i
öböl (San Francisco Bay Area); a távolabbi helyszínek közé a Föld szinte
minden tájáról több tízezer helyet sorolhatunk, több százezer résztvevővel,
akiket az üzenetváltások formálnak valamiféle meta-közösséggé, mely "Usenet"
néven ismert.
A komputer összeköttetésű
közösségek létét húsz évvel ezelőtt J. C. R. Licklider jósolta meg, aki
elindította azt a kutatást, amely végül az első ilyen közösség, az ARPAnet
kialakulását eredményezte. "Milyenek lesznek az online interaktiv közösségek?"
Licklider 1968-ban ezt írta: "Ezeknek a közösségeknek a tagjai legtöbb
helyen földrajzi értelemben egymástól távol lesznek, időnként, némely esetben
kisebb csoportokba tömörülve vagy önállóan dolgoznak majd. Ezek a közösségek
nem a közös hely, hanem a közös érdeklődés alapján szerveződnek..." Barátaimmal
része vagyunk annak a jövőnek, amiről Licklider álmodott, és bizonyíthatjuk
jóslatát, miszerint "boldogabb lesz annak az élete, aki bekapcsolódott
ebbe a közösségbe, mert az embereket, akikkel érintkezik, a közös érdeklődés
alapján választhatja ki, nem pedig a térbeli közelség esetlegessége alapján".
Írógépemet komputerrel váltottam
fel, így az elektronikus társaságba anélkül is könnyen bekapcsolódhatom,
hogy a székemről felállnék. Ez a közösség egyrészt szent hely számomra,
abban az értelemben, hogy azért látogatok el oda, hogy élvezzem újonnan
talált barátaim társaságát; másrészt gyakorlati célja is van: pillanatnyilag
vagy hosszabb távon fontos témákról gyűjthetek, illetve nézhetek át információs
anyagokat (a gyerekápolástól az ideg-élettanig, a telekommunikáció gyakorlati
kérdéseitől filozófiai, politikai vagy lelki témákig). Kicsit olyan ez,
mint a helyi kisvendéglő vagy kávézó: nem kell elmozdulnom az íróasztaltól,
úgyhogy megvan benne a helybeli állandóság érzése. Kicsit olyan is, mint
egy irodalmi, művészi szalon, ahol százféle beszélgetésbe kapcsolódhatok
bele, olyan emberekkel, akiket nem a külső megjelenésem, hanem gondolataim
és kommunikációs készségem érdekel. És egy kicsit olyan is ez, mint egy
csoportos együttgondolkodás, ahol kérdéseimre választ, segítséget és inspirációt
kapok olyan emberektől, akikről azelőtt sosem hallottam, és akikkel lehet,
hogy személyesen sosem fogok találkozni.
Előítélet nélkül
A virtuális közösségeknek
a régi típusú, helyhez és hivatáshoz kötődő közösségekkel szemben számos
előnyük van. Mivel nem láthatjuk egymást, nem is alakíthatunk ki előítéletet
a másikkal szemben, még mielőtt megtudnánk, hogy mit is akar mondani: nem
tudhatunk meg semmit fajról, nemről, életkorról, származásról, ha csak
az illető maga nem közöl ilyen adatokat. Azok az emberek, akiket fizikai
fogyatékosságaik akadályoznak abban, hogy új barátságokat alakítsanak ki,
úgy érezhetik, hogy a virtuális közösségekben úgy kezelik őket, ahogy ezt
mindig is szerették volna: mint gondolatcserére képes, érző lényeket, nem
pedig mint testeket, akik egy bizonyos külső megjelenéssel, illetve mozgási
és beszédkészséggel rendelkeznek (vagy éppen képtelenek járni, illetve
beszelni). Ne keverjük össze a külső adottságok megszűrését a dehumanizálással:
a képernyőn megjelenő szavak is képesek valakit nevetésre vagy könnyekre
fakasztani, haragot vagy szenvedélyt ébreszteni, idegenekből közösséget
formálni.
A hagyományos közösségek
esetében azt szoktuk meg, hogy előbb személyesen találkozunk az emberekkel,
és azután ismerjük meg igazán őket. A virtuális közösségekben ez fordítva
van: először megismerhetjük az embereket, és azután eldönthetjük, akarunk-e
találkozni velük vagy sem. Olyan eset is van, hogy olyan embert ismerünk
meg a szó mélyebb értelmében, akivel azután személyesen talán sohasem találkozunk.
A hagyományos közösségek világában az a jellemző, hogy a szomszédok, kollégák,
ismerősök és azok ismerőseinek tengerében kutatunk, hogy olyan embereket
találjunk, akiknek a miénkhez hasonló az érdekrendszerük és az érdeklődési
körük. Azután megtudunk egyet és mást egymásról, beszélünk aggodalmainkról
és érdeklődésünkről, azaz megismerjük egymást, és lehet, hogy barátságot
is kötünk.
A virtuális közösségek esetében
azonnal rátérhetünk érdeklődési körünk megbeszélésére, és azután ténylegesen
is megismerkedhetünk azokkal, akik osztoznak szenvedélyeinkben. Itt az
jelenthet gondot, hogyan is találjuk meg ezeket az embereket: a telefonkönyv
alapján nehéz olyan valakit találni, aki éppen az iszlám művészetről vagy
a kaliforniai borokról szeretne beszélgetni, vagy olyan valakit, akinek
éppen egy hároméves vagy egy 30 éves Hudson-je van; a megoldás az, hogy
bekapcsolódunk az éppen ezekben a témákban folyó számítógépes megbeszélésekbe
(konferenciákba), azután pedig nyílt vagy magánlevelezésbe kezdünk új ismerőseinkkel.
Tapasztalhatjuk majd, hogy ezzel a módszerrel sokkal több esélyünk van
barátokat találni.
Mindenki ad és kap
A virtuális közösségek segíthetik
tagjaikat abban is, hogy hogyan viseljék el az információs túlterhelést.
Az információs kor problémája, főleg diákok és szellemi dolgozók számára,
akik idejüket az információ-áramlatban elmerülve töltik, a következő: túl
sok információ áll rendelkezésre, és nincsenek olyan hatékony szűrők, amelyeken
át az egyének számára hasznos és érdekes kulcsfontosságú adatokat meg lehetne
rostálni. A mesterséges intelligencia-kutatás hívei megpróbálnak olyan
"szoftverközvetítőket" kifejleszteni, melyek képesek arra, hogy megrostálják,
megszűrjék az információs anyagot, és kikeressék a szükséges adatokat,
megkímélve bennünket attól, hogy egy bizonyos információ megtalálásához
mondjuk tizenötezer oldalnyi anyagot kelljen átnéznünk. Az én virtuális
közösségemben nincsenek szoftver közvetítők (mert hiszen még nem is léteznek
ilyenek), de van egy olyan hallgatólagos megegyezés, amely szerint időnként
szoftver közvetítőkként működünk egymás számára. Ha az információs térben
való vándorlásom során találok egy olyan adatot, amelyik engem nem érdekel
ugyan, de tudom, hogy valamelyik "online" barátom értékelni fogja, küldök
neki egy mutatót arról, hogy ezt hol találhatja meg.
E hallgatólagos megegyezés
alapján mindenki ad és kaphat is valamit. Így én is mindig gondolok a barátaimra,
és elküldöm nekik az információs mutatókat, ahelyett, hogy a számomra értéktelen
információt a virtuális szemétkosárba dobnám. Ez nem kerül különösebb plusz
energiába, hiszen az információs anyagot egyébként is meg kell szűrnöm,
hogy megtaláljam a számomra fontos adatokat És mivel legalább húsz másik
ember figyel arra, miközben az információs térnek azt a részét pásztázza,
ahova én nem gyakran vetődöm el, hogy engem mi érdekelhet, így a kapott
segítség nagyobb, mint az az energia, amit én mások segítésébe fektetek:
az altruizmus és az önérdek tökéletes összhangja. Meghívtak például egy
szakértői csoportba, amelynek az volt a feladata, hogy a technológiai fejlődést
értékelő kongresszusi irodának tanácsokat adjon (U. S. Congress Office
of Technology Assessment). A téma "Az információs kor kommunikációs rendszerei"
volt. Mielőtt az első washingtoni találkozóra elindultam volna, nyitottam
egy tanácskozást a "The WELL"-ben, amire különböző információ és technikarajongókat,
valamint kommunikációs szakértőket hívtam meg, hogy segítsenek nekem az
anyagot összeállítani.
Amikor az ipar képviselőivel,
kormánytanácsadókkal, akadémiai szakértőkkel való panel-tanácskozás elkezdődött,
körülbelül kétszáz oldalnyi szakértői vélemény állt rendelkezésemre a saját
"panelemből". A témáról ennyi információt egyedül egész pályafutásom alatt
képtelen lettem volna összegyűjteni, így azonban a virtuális közösség segítségével,
ez hat hetet vett igénybe. Ezt a stratégiát bármilyen kutatási területre
alkalmazni lehet, az irodalomkritikától szoftver fejlődésig.
A nehézségek
A látszólagos közösségeknek
számos hátránya is van a valóságos, élő kommunikációval szemben, és ezeket
is szem előtt kell tartanunk, ha a komputer által közvetített megbeszélések
előnyeit fel akarjuk használni. Az a szűrő tényező, amely megakadályozza,
hogy megtudjuk egy-egy résztvevő faját vagy életkorát, abban is akadályoz
bennünket, hogy az arckifejezést, a "testnyelvet", a hangszint közvetíthessük,
amelyek pedig az élő kommunikáció "láthatatlan", de létfontosságú részei.
Az olyan finom, mégis nagyon fontos részletek, mint az irónia, a gúny,
a szenvedély, amelyeket nemcsak a szavak maguk hordoznak egyedül, elvesznek,
ha csak egy képernyőn megjelenő mondatsor jut el hozzánk. Ez a kommunikációs
hiányközeg félreértések forrása lehet, és ez az egyik oka, hogy időnként,
elég nagy gyakorisággal, felforrósodott hangvétel jellemzi a komputeren
keresztül történő eszmecseréket, ami talán a normális beszélgetésekre kevésbé
jellemző.
Hátrányok származnak még
az on-line kommunikáció aszinkron, "egy -- több ember felé" jellegéből
is. Ha telefonon beszélgetünk valakivel, biztosak lehetünk abban, hogy
az illető akkor és ott azonnal megkapja üzenetünket. Az elektronikus posta
megszünteti a telefonos fogócskát, de az üzenetátvitel bizonytalanabb.
Amikor elektronikus úton
küldünk üzenetet valakinek, sosem tudhatjuk biztosan, hogy az illető mikor
olvassa el azt, vagy egy számítógépes konferencia esetén nem tudhatjuk,
hogy válaszunkat ki fogja elolvasni. Egy másik előny, mely könnyen hátránnyá
is válhat, az, hogy sosem tudjuk biztosan, mikor kapunk üzenetet vagy választ,
és hogy pontosan milyet: szórakoztató dolog egy válasz keretén belül többféle
szempontot, kitérőt megismerni; de idegesítő az, ha egy keresett információ
elvész a részletek áradatában.
A virtuális közösségek kiépítése
és eredményes használata időigényes. Az elején új utasításokat kell megtanulni,
új eljárásokat és szokásokat elsajátítani. Ez a tanulási folyamat legnehezebb
része, és sokan egyszerűen feladják, mert komputeren át társalogni nem
olyan egyszerű, mint a telefont felvenni vagy egy levelet megcímezni. Azonban
sokkal több sikerélményt adhat, és mindig akad valaki, aki segít. A virtuális
közösségek kiépítésére és használatára vonatkozó kulcsfontosságú tanács:
ne féljünk kérdéseket feltenni és ne késlekedjünk a tőlünk megkérdezett
dolgok megválaszolásával. Ha már szerencsésen kiismerjük magunkat a rendszerben,
vessünk fel újabb és újabb megbeszélendő témákat: vessünk el információs
magokat, majd figyeljük meg, hogyan alakul ki vita körülöttük, tanulmányozzuk,
milyen módon fejlődik ki a tudás a gondolatok cseréje nyomán. Küldjük el
a másokat érdeklő adatindikátorokat és a fejtegetések anyagát -- és kérjünk
meg másokat is erre. Minden lehetséges kommunikációs eszközt használjunk
fel: az egyének közötti kommunikációhoz és személyes találkozók megbeszélésére
használjuk az egyéni elektronikus postát; a közös tanácskozásokat pedig
a többek érdeklődésére számot tartó megbeszélésekre, tervek és életrajzok
(saját és másoké) elkészítésére használjuk.
Ezek segíthetnek az egyénnek
és a közösségnek abban, hogy megismerjék személyiségünket és érdeklődési
körünket. Ne felejtsük azonban el azt, hogy a telefonbeszélgetések és a
személyes találkozások még mindig nagyon megfelelő módjai annak, hogy a
komputeren át kötött barátságainkat megerősítsük és kiteljesítsük.
Fordította: Strbik Csilla Forrás: http://epa.oszk.hu/00000/00005/00009/utak2.html |